Jdi na obsah Jdi na menu
 


E-100

E-100 měl být supertěžký průlomový tank, levnější alternativa k supertěžkému tanku 'Maus'. Konstrukčně se jednalo o v podstatě zvětšený podvozek Tigera II. E-100 měl být původně vybaven stejnou věží jako Maus, osazenou 12,8cm kanonem, později bylo rozhodnuto o osazení této věže 15cm kanonem a nakonec padl návrh na osazení stroje dokonce 17cm kanonem, což by v případě realizace tohoto návrhu znamenalo kompletní přestavbu stroje na těžký sturmgeschütz, jelikož objemný závěr 17cm děla by nebylo možné instalovat do jakékoliv věže, kterou by mohlo být možné instalovat na podvozek E-100, nemluvě o značně obtížné manipulaci s těžkou a objemnou municí ve stísněném vnitřním prostoru věže. Pohon prototypu zajišťoval motor Maybach HL 234 o výkonu 700 koní, tedy stejný motor, který poháněl již zhruba o polovinu lehčí stroje Panther a Tiger II (a již při instalaci v Tigeru II byl považován za poněkud poddimenzovaný). Stroje "sériové" výroby měly být poháněny zcela novým, větším motorem Maybach o výkonu 1200 koní, který však v době stavby prototypu nebyl k dispozici. Vývoj a konstrukce prototypu E-100 začala v roce 1944, byla však zastavena když Adolf Hitler nařídil konec vývoje Mause.

Ke konci války byl hotov pouze podvozek E-100, který byl transportován do Spojeného království, otestován a později zničen.

Technická data tanku E-100: Posádka 6 mužů Hmotnost 140 000 kg Rozměry délka 10 200 mm, šířka 4450 mm, výška 3290 mm Pancéřování 40 až 240 mm Pohon (prototyp) dvanáctiválec Maybach HL 234 Výkon motoru 700 kW Max. rychlost 40 km/h na silnici (teoretická) Dojezd 120 km po silnici Výzbroj (plánovaná) kanon 15 cm KwK 44 L/38 s 50 náboji, 7,5 cm KwK 44 L/36,5 s 200 náboji, kulomet MG 34 (ráže 7,92 mm).e100_bkeaney1.jpg