Jdi na obsah Jdi na menu
 


Landkreuzer P. 1500 Monster

Mohlo by se zdát, že projektem P.1000 Ratte vyvrcholila nacistická gigantománie, jenže ani toto ještě nebyl největší německý návrh pozemního obrněnce. Zbrojovka Krupp totiž později přišla ještě s něčím obludnějším, a to s projektem P.1500, jenž dostal opravdu velice přiléhavý název Monster, tedy „Příšera“. Mělo se jednat o aplikaci 800mm děla Dora, jež bylo normálně umístěno na železničním podvozku.

Projekt P.1500 ale obsahoval návrh, aby konstruktéři tento obří kanón uložili na nějakou terénní platformu. První verze předpokládala, že se by se původní čtyři „vagónové“ podvozky prostě vyměnily za čtveřici podvozků pásových (snad z tanků Tiger). Poté se ale návrh změnil na jakési samohybné dělo na šasi P.1000 Ratte, jehož 35 m dlouhá korba by tak zůstala, avšak místo „lodní“ věže se měla objevit lafeta s 800mm dělem Dora.

Kromě toho měl mít obrněnec dvě 150mm houfnice sFH 18 a několik 15mm kulometů MG 151/15. Stejně jako u P.1000 lze soudit, že by skutečná hmotnost P.1500 byla patrně mnohem větší než „oficiálních“ 1 500 tun, jelikož samo dělo Dora bez kolejových podvozků vážilo přes 1 300 tun! Není tedy divu, že ani „Příšera“ neopustila kreslicí prkna.

„Suchozemské křižníky“ by zřejmě působily impozantním dojmem, jejich reálná efektivita by však byla více než sporná. Byly by zajisté zoufale pomalé, neunesl by je žádný most, v měkčím terénu by hned zapadaly (a samozřejmě by se pak nedaly vyprostit) a nepochybně by nabízely dokonalé cíle pro nepřítele, především pro letouny. Dnes se nad parametry „Krysy“ a „Příšery“ může tajit dech, ale ve skutečnosti se jednalo jen o groteskní, ohromně drahé a tragikomicky nepraktické kuriozity.